Postad september 16, 2015

På besök hos Advance

Advance tar hand om andra företags totala IT-behov. Som en extern IT-avdelning, kan man säga. Det innebär allt ifrån en stor drift- & supportavdelning till sälj men också leverans, som kräver ett lager för datorer och annan hårdvara som ska konfigureras innan kunden tar den i bruk. Huvudkontoret i Göteborg låg förut i Sisjön, men 1 maj flyttade Advance in i Lyckholms nya höghus. I slutet av augusti besökte vi deras försäljnings- & marknadschef Ulf Eliasson för att höra hur flytten gick till, och hur de trivs i sitt nya kontor.

Hej Ulf. Varför behövde Advance byta lokal?
Vi har just nu en kraftig tillväxt och behövde helt enkelt större lokaler. Dessutom hade vi i våra personalenkäter sett att medarbetarna inte riktigt trivdes i den förra lokalen. Den var sliten och kändes mörk och vi tyckte allt som oftast att det var fel temperatur oavsett tid på året. Vi behövde mer plats och ny energi, helt enkelt. Så hösten 2014 började vi leta efter en ny lokal.

Avkopplande sitthörna hos Advance på Lyckholms

Hur såg er kravspecifikation ut när ni letade ny kontorslokal?
Vi ville att den nya lokalen skulle ligga något sånär centralt i Göteborg, att den skulle vara stor nog för oss att växa i och att den skulle vara flexibel. Flexibiliteten var nästan det viktigaste. För oss fungerar det inte med bara kontor på rad. Vi behövde kunna skräddarsy lokalen efter våra behov med kontor, lager och support. Dessutom ville vi att lokalen skulle vara flexibel även efter inflyttning, eftersom vi räknar med att växa ännu mer de kommande åren.

Konferensrum på Advance kontor på Lyckholms

När kom Lyckholms in i bilden?
Vi tittade på flera olika lokaler utan att känna att vi hittat helt rätt. Så en dag körde vår ekonomichef Lars Forsberg förbi på E6:an här utanför och såg höghuset och skylten om att lokaler fanns att hyra. Vi tog kontakt med Peab och var här och tittade. När vi väl fattade beslutet var det bara rå betongstomme här inne, men vi kände direkt att det var en härlig lokal. Det är häftigt att sitta så här högt, men utsikt över Liseberg och Göteborg.

Advance-personal fikar i köket på plan 8

Processen från rå betong till färdigt kontor – hur gick den till?
En arkitektbyrå hjälpte oss att ta fram en funktionell planlösning. Den biten kändes ganska lätt. Sedan började Peab anpassa lokalen. Vi hade länge svårt att tro att vi skulle kunna flytta in 1 maj som planerat, men Peab sa hela tiden att det inte var några bekymmer. Och det var det inte heller, visade det sig! Men att välja larm- och låssystem var en hel vetenskap. Det är sådant man inte tänker först på i ett flyttprojekt. Att inreda kontoret var också en ganska lång process. Många förslag skickades fram och tillbaka mellan oss, vårt personalråd och vår arkitekt. I samband med flytten bytte vi grafisk profil och vi tog inte med någonting mer än våra personliga tillhörigheter från det gamla kontoret. Allt här inne är helt nytt, och det blev självklart många beslut att fatta. Men nu är det mesta klart.

Tyst sittgrupp i det öppna kontorslandskapet

Och själva flytten – hur var den?
Sista tiden inför flytten var stressig, men på det stora hela tycker vi att det gick förvånansvärt bra. Vi är ju proffs på att flytta IT och allt blev mycket enklare eftersom våra servrar och liknande redan fanns i våra externa datacenter. Det enda vi behövde tänka på var att få med oss våra personliga tillhörigheter och hitta vår nya kontorsplats, sedan var det bara att köra igång.

Kaffe och möten hos Advance på Lyckholms

Hur trivs ni i kvarteret Lyckholms?
Jättebra. Själv njuter jag varje dag jag kommer hit. Det är ett enormt lyft för oss, jämfört med vårt gamla kontor. Allt är nytt och fräscht och inomhusklimatet är fantastiskt bra, sensommarvärmen har inte varit något problem. Och fastän vi sitter i öppet landskap är här tyst. Nästan lite för tyst, tycker vissa av oss! Kommunikationerna fungerar också bra, det är skönt att ha så nära till Korsvägen. Förut var vi nästan tvungna att ta bilen till jobbet, men här finns många möjligheter att åka kollektivt. Det är också en del av vårt nya tänk. Tidigare hade vi obegränsat med parkeringsplatser här har vi färre möjligheter till parkering. Det visste vi innan vi flyttade; att parkeringsmöjligheterna skulle bli sämre vilken annan lokal vi än skulle välja. Vi försöker lösa det genom att underlätta för dem som väljer att samåka, resa med kollektivtrafik, cykla eller gå till jobbet. Och nu ser vi fram emot att lunchrestaurangen öppnar. Och att resten av kvarteret ska bli klart.

Sittgrupp i Advance öppna kontor

Advance nya kontor på Lyckholms – så ser det ut
120 arbetsplatser på våningsplan 8 och 9 i A-huset. Advance har en egen reception på plan 9 och en intern trappa mellan våningarna. Trappan var inte inritad från början men har visat sig viktig för kontakten mellan våningsplanen. Just nu arbetar ca 75 personer här. De flesta sitter i öppet kontorslandskap.

Arbetsplats på Advance nya kontor i kvarteret Lyckholms

Advance har 19 mötesrum. Mötesrummen var alltid fullbokade på det gamla kontoret. Nu har man flera mötesrum för kundmöten, men också många rum för interna möten.

Mötesrum på Advance nya kontor på Lyckholms

Köket och matplatsen på plan 9 är stora nog för att rymma all personal vid månadsmöten.

Rymlig och ljus matsal hos Advance i kvarteret Lyckholms

Vill ni också hyra kontorslokal i kvarteret Lyckholms? Kontakta Mathias Grahn, 0725-33 38 70 för mer information.